blogginlägg 1, bokens inledning 13/1 2012

Jane Eyres 3 första meningar:
"Det var omöjligt att gå någon promenad den dagen. Vi hade visserligen varit ute i den avlövade parken en timme på förmiddagen, men efter middagen (mrs Reed åt tidigt när det inte var några gäster) hade det kommit så mörka moln och ett så härtigt regn med den kalla vintervinden att det inte kunde bli tal om någon mer utomhusvistelse. Jag var lika glad för det, jag hade aldrig tyckt om långpromenader, särskilt inte kalla eftermiddagar."

Med bokens tre första meningar så kastas man direkt in i handlingen utan att egenligen veta vem som berättar, jag tror att det är författarens mening med inledningen. Att fånga läsaren från start är viktigt för att man ska vilja fortsätta läsa och fatta intresse. Inledningen ger ett intryck av att vara en mycket beskrivande och detaljrik bok, vilket jag uppskattar.
Huvud personen Jane Eyre är en ung flicka men trorts det så har hon ett väldigt moget språk. Även om jag redan vet att själva huvudpersonen är en kvinna så bekräftades det när jag läste de första raderna, jag tycker att ordvalen och sättet som handlingen skrivs på ger intrycket av en kvinnlig berättare. Jag får intrycket av att huvudpersonen är en person som har mycket tankar om saker och ting och jag ser fram emot att lästa mer eftersom jag framförallt gillar hur boken är skriven.
:))))

Kommentarer
Postat av: olina

Bra skrivet Sanna! Jag tycker också att det är bra när man hoppar rakt in i handlingen, och jag anser också att det blir mer intressant då. Om man jämför din och min bok så är de första meningarna väldigt lika; beskrivande och man hoppar rakt in i någon annans liv. Bra!

2012-01-18 @ 10:42:10
URL: http://doktorglasogon.blogg.se/
Postat av: Jenny Bolin

HEJ! jag tycker att de första meningarna verkar vara väldigt informationsgivande för dig eftersom du har mycket att säga efter ett relativt litet stycke text, de tyder på att du är bra på att reflektera och läsa mellan raderna!:)

,

2012-02-10 @ 16:18:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0