blogginlägg 3, karaktärernas utveckling 29/1 2012

Blogginlägg 3 om romanen
Nu är det dags att fokusera på din boks karaktärer. Hur utvecklas de och är de densamma genom hela berättelsen eller sker det någon förändring. Varför och på vilket sätt i så fall? Förklara hur du tänker kring detta.

Jag har läst till kapitel 17 i boken och jag har sett en  utveckling av vissa karaktärerna så här långt, mer eller mindre. Jag har redan i förra inlägget beskrivit lite av Janes utveckling i boken men jag hade tänkt utveckla det och även fokusera på mr Rochester och Adele.

Jane Eyres utveckling från när hon anlände till Thornfield Hall är tydlig. Innan har hon varit mycket inåt och känt sig instängd. Nu efter hennes ankomst så får hon uppleva hur det är att känna sig fri och veta att det finns möjligheter för henne ute i världen. Den största utvecklingen som sker är att Jane får uppleva hur det känns att vara kär, även om hon kanske inte vet om det själv så tror jag att det är kärlek hon känner för mr Rochester. Jane får känna känslan av att längta efter någon, känna sig värd, svartsjuka och hon kommer även tillbaka till känslan av att hon inte räcker till. Hon känner att hon inte duger till mr Rochester, hon känner sig ful och otillräcklig. Just nu i boken så inser hon att hon inte kan måla upp en overklig bild av henne själv och hon försöker verkligen att dölja hennes känslor. Jag tror att det är Janes uppväxt som ligger bakom denna osäkerhet, även om hon har utvecklas mycket så krävs det inte mycket för att denna känsla ska komma upp till ytan igen.

Adeles utveckling har jag inte lagt märke till så mycket, hon har inte så länge varit en del av berättelsen eftersom att jag bara har läst till kapitel 17. Även om utvecklingen inte är stor så märker man att Adele lär sig mycket av Jane. Eftersom att Adele har växt upp på ett mycket annat sätt än Jane så tror jag att hon kan lära sig mycket utav Janes upplevelser.

Mr Rochester har inte heller utvecklas så mycket under själva berättelsen men han återberättar saker som han varit med om och efter det så märker man att han har förändrats. Orsaken till förändringen är att han miste sin kärlek till någon annan, han blev sviken och fick sitt hjärta krossat. Jag tror att detta är orsaken till att han har en ganska hård yta, det han har varit med om gör det nog svårt för honom att låta folk lära känna honom på djupet. När Jane kommer in i bilden ändras detta, Jane intresserar honom och han berättar saker till henne som inte många andra vet. Han känner att han kan lita på Jane och att hennes personlighet gör det är lätt för honom att göra det. Man märker fortfarande att han bär på hemligheter, det återstå att se om han berättar dem för Jane.


Kommentarer
Postat av: Jenny Bolin

jag har ju inte läst denna bok men tycker att du tar bra slutsatser, speciellt angående Janes utveckling och anledningar till varför hon har de där mentala problemen du skriver om, dina teorier verkar logiska!

2012-02-10 @ 16:31:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0